ŞAN (SES EĞİTİMİ) ÜZERİNE NOTLAR
‘’(Doğru) nefes alan (doğru) şarkı söyler.’’
Ses, belli
bir basınçla akciğerlerden gelen havanın, gırtlak içerisinde ses tellerini
titreştirmesi ile olur. Ses önce beyinde
şekillenir ve sonra ilgili organlara emir verir. Saniyede 100-250 kez ses
kasları birbirine çarpar. Sesin oluşabilmesi için titreşimin olması gereklidir,tıpkı
alkışlarken avuçlarımızın birbirine çarpması gibi ses kasları da birbirine
çarpar.
Fısıltı sesi: 20-25 dB (Desibel)
Normal konuşma sesi: 50-60 dB
Kuvvetli konuşma sesi: 80-90 dB
Trafik gürültüsü: 90-100 dB
Ses şiddeti: Opera
Sesi; 120 dB, Konser Sesi; 80-90 dB
Vücudun duruş yapısı (Postüre) sesin çıkmasında olduğu
gibi şarkı söylemede de oldukça önemlidir.
Akciğerler enerjiyi, larenks ilk sesi, rezonans boşlukları ise sesin
kalitesini oluşturmaktadır.
Sesin en belirleyici özellikleri; genişlik, gürlük ve
tını rengidir.
Duygunu ifadesini ses,
anlamını ise konuşma verir.
Sesin güç
kaynakları akciğerler, karın kasları, göğüs kafesi, sırt ve
göğüstür.
Sesin rengini
oluşturan etmenler ise; boğaz, ağız boşluğu, yumuşak damak, dil, çene ve
dudaklarda şekillenen seslerdir. Böylelikle her insanda ses rengi farklılık gösterir.
Sesin şiddeti,
solunum yollarından geçen hava miktarıyla ilgilidir.
Ses Genişliği: Sesin
ulaşabildiği en düşük frekans ya da perde ile en yüksek frekans arasındaki
alana ses genişliği denir. Ses tellerinin boyutları ses genişliğinde önemli bir
faktördür.
Ses genişliğinde üç Rejister vardır. Bas (Göğüs
Register), Orta (Mikst /Geçiş Reg.), Kafa/Tiz Reg. (Kimilerine göre kafa sesi
yanlış bir terimidir, çünkü ‘kafa sesi’ de kişinin ses alanı içerisinde yer
alır.)
Egzersizlerde alt
ve üst registere geçerken crescendo ve decreschendo önemlidir.
Öğretmen öğrencinin ses rengini belirlerken ses
aralığını/alt-üst rejisterı belirlemesi de oldukça önemlidir.
-Ses uzamı
ses rengidir (Klangfarbe)
-ses tellerinin titreşim şeklidir
-ses telleri ile nefesin fizyolojik ilişkisidir
- ses aygıtı(Larenks), dil ve damakla oluşan ses
serisidir
-bitişik tonların oluşturduğu ses serisidir
-ses aygıtının, ses çizgisindeki fonksiyonudur
-sesin tınladığı yerdir.
Rezonans: Tınının
güç kazanmasıdır. Güzel ses beyinde başlar, iyi bir şarkıcı boğazını ve
göğsünün üst bölümünü hissetmeden şarkı söyler, çünkü onun beyni hazırdır.
Kafanın üst yarısını bir çan gibi kabul edin ve verdiğiniz seslerin o çanın
içinde çınladığını düşünün. Bu geçekleştiği zaman sesin boğazla ilişkisi
kesilir ve seslar kafa boşluğunda yer bulur.
Yetişkin erkeklerde ses telleri genişlikleri :
Bas: 24-25 cm.
Bariton: 21-27 cm. Tenor:
18-20 cm.
Yetişkin kadınlarda ses telleri genişlikleri:
Alto: 18-19 cm. Mezzo soprano: 18-21 cm. Soprano: 14-17 cm.
Ses tellerinin saniyedeki titreşim sayıları: Ses
tellerinin açılıp kapanma sıklığı, sesin tiz ya da pesliğini ifade eder. Sık
açılıp kapanan se tiz çıkar. (Mado Robin saniyede 2349 kez sesini titreştirerek
dünya rekoru kırmıştır.
Bas: 85-256
Bariton:106-341 Tenor: 128-427
Alto: 100-512
Mezzo soprano: 192-460
Soprano: 240-768
Ses Türlerinin Adlandırılması:
Tenor: Spinto(Dramatik), Buffo(güldürücü), Leggero(cok
hafif), Lirik
Soprano: Koloratur soprano(kıvrak söyleyiş), Dramatik,
Lirik, Spinto, Leger, Subret...
Alto: Kontralto (1-Oratorya Kontralto 2-Sahne Kontralto)
Mezzo soprano: Lirik, Dramatik
Konuşurken yaklaşık bir oktav ses aralığını kullanırız. Şarkı
söylerken erkeklerde: 2 oktav, kadınlarda ise 2,5- 3 oktav ses aralığı
kullanılır.
Artikülasyon:
Boğumlama demektir.
Farenks: Ağız ve
burun boşluklarıyla, gırtlak ve yemek borusu arasındaki boşluk, yutak.
Fonasyon: Nefesin
verildikten sonra dışarı ses olarak verilmesi, sesin üretilmesidir.
1)Havalı Fonasyon; örnek olarak Rock (doğru bir söyleyiş
değildir)
2) Sert Fonasyon
3) Yumuşak Fonasyon ; en doğru söyleyiştir.
4) Forse, Sıkıştırılmış Fonasyon
Diksiyon: Konuşurken
dilde sözcüklerin vurgu, anlam ve heyecan duraklarının anlamını vererek
konuşmaktır.
Konuşma:
İnsanlık tarihinin herhangi bir çağında, belli bir topluluğun ya da
toplulukların içinde, kamunun kullanılmasıyla evrim geçirerek değer kazanmış ve tanınabilir duruma gelmiş
sistemlere göre düzenlenip telaffuz edilen, boğumu seslerden oluşmuş bir
anlatım ve anlaşma aracıdır. Konuşmanın olabilmesi için; sesi boğumlama, sözcük
dağarcığı, konuşma dinamiği ve uslup gibi etmenler gerekmektedir.
Fonetik: Dildeki
seslerin nasıl oluştuğunu, bunların zaman ve yerlere göre geçirdiği evrimi
araştırıp standart dili ortaya çıkarmaya çalışan bilimdir.
Frekans: Herbir
zaman biriminde, ses kaynağının oluşturduğu titreşim sayısıdır.
Ton:
Kulağımızla algıladığımız belli bir yükseklikteki düzenli titreşimdir.
Falsetto: İnce erkek
sesi demektir.
Vibrato: Ses
perdesinin düzenli titreşimidir. Vibratosuz ses aynı sinir liflerini kullandığı
için çabuk yorulur, ancak vibratolu ses için çeşitli sinir lifleri ayrı ayrı
devreye girer ve ses kolay yorulmaz.
Larenks:
Gırtlak, ses kutusudur.
Soluk Alıp –
Verme/ Nefes: İki çeşit nefes alıyoruz.
1-Kaburga Nefesi
2-Diyafram Nefesi (Şarkı Soluğu)
a)
Denetimli Soluk; yavaş, uzun, geniş ve
yeterli nefes alış biçimidir.
b)
Kaçamak Soluk; çabuk, kısa, geniş ve
yeterli nefes alış biçimidir.
Nefes alış verişi tarif etmek
için sırt üstü yere yatmak en doğru
yöntem olacaktır. Sırt üstü yatış pozisyonununda hiç kimse nefesi göğüs
boşluğunda toplayamaz.
Bu nedenle diyafram nefesi
alıyoruz. Korku, hayret vs. anlarımızda diyafram nefesi alıyoruz. Şan
egzersizlerinde vokalleri konsonatlarla harmanlayarak kulllanılmalıdır.
Ses Eğitimine
Başlamadan Önce Bilinmesi Gerekenler
*Süreç gerektiren bir eğitimdir.
*Sabırlı olmak gereklidir.
*KBB (Kulak Burun Boğaz) uzmanının görmesi faydalı olur.
*Egzersizlerin bol tekrarı gerekecektir.
*Olumlu düşünüp pes etmemek gereklidir.
*İyi sesleri dinleyip, ancak taklit edilmemesi gerekir.
Çünkü altyapı eksikliğinden dolayı yanlış alışkanlık edinebilinir.
*Kendi sesinizi eleştiri amaçlı dinlemeyin, iç duyumunuzu
açın.
* Sesinizi yormaktan kaçının.
Ses Türünü
Bulmak İçin:
*Sesin kapasitesi
*Register(ses uzamı) dağılımı ve geçişleri
*Ses rengi
*Konuşma tonu
*Vücut yapısı
*Larenksin(gırtlağın) yapısı
*Ses tellerini yapısı
*Göğsün formu
Ses Eğitimi
Esnasında
*Nefesin doğru alınması
*kasların zorlanmaması
*gırtlağın rahatlığı
*sesin rezonansı önemlidir.
Bunların olabilmesi için; duruş, fonasyon, artikülasyon,
rejister, ifade oldukça önemlidir.
Abartılı göğüs sesi
olanalarda egzersizler tizden, abartılı kafa
sesi olanlarda ise pesten başlanmalıdır.
Havalı seslerde kapalı ağız egzersizleri yapılmalıdır.
Ses yükselmesi için kafa rezonansı önemlidir. Seste çatlamaların meydana
gelmesinde en önemli etken sürekli göğüs rezonansında söylemekten kaynaklıdır. Erkeklerde
kafa sesi kadınlara nazaran saha olarak daha sınırlıdır.Kafa içerisinde kaslar
birbirine bağlıdır. Bu nedenle birinin kasılması, hepsinin kasılmasına neden
olur.
‘’İyi Ses’’
Tanımının Kriterleri
-Rahat söyleyen
-Tiz ve peste eşdeğerde tını
-Entonasyona sahip
-Ritm kulağına sahip
-Duyulur olmak
-Rezonanslı olmak
-Anlaşılır olmak
-Tek bir rejister şeklinde tınlamak
-Yumuşak fonasyonla (sesle) başlamak
-Belirli bir teknik beceriye sahip olmak.
Ses güzelliği toplumlara
göre değişir örneğin; Japonya`da knödel sesler, Hindistan ve Endonezya`da
falset sesler, Orta Avrupa`da yödel sesler, Türkiye`de gırtlak ve kaydırmalı
seslerdir.
Egzersizler /Sesin
Eğitilmesi Sayesinde
*Sesin denetlenmesi
*Soluğun denetlenmesi
*Diyaframı her yönüyle kullanma
*Hafif, güzel, bağlı, kuvvetli vs. unsurlarıyla güzel
söylemeyi edinme
*Sese kişilik, esneklik, kıvraklık, dayanıklılık ve volüm
kazandırmaktır.
İyi şarkı söyleyebilmek demek; zorlanmadan, yorulmadan,
uzun süre ve sık sık şarkı söyleyebilmek demektir.
Opera şarkıcıları için gerekli olanlar ise; iyi bir şan
tekniği, güçlü fizik kondüsyonu ve güçlü sinir sistemidir.
Ses Bozukluğunun
Nedenleri:
-Tekniğin kusurlu olaması
-Karın kaslarının hatalı kullanımı
-Konuşma yanlışlıklarını sese taşımak
-nefes desteğini bozuk kullanmak
-Yanlış Postür (vücut duruş şekli)
-Buluğ döneminde şarkı söylemek(bu dönemde ders almak
zararlı bile olabilir)
-Sesinin kapasitesini zorlamak
-Yetersiz eğitim
-Aşırı çalışma
-Çalışma ortamnın yetersizliği (duman, sigara, kuru ve
sıcak hava sahası vs.)
-Sesi dinlendirme sürecindeki yanlışlıklar
-Uygun olmayan repertuvar
-Konuşama sesinin korunmaması
-Uçak yolculukları
-Yüksek gürültülü
yerlerde yüksek sesle konuşmak
-Sahne korkusu
-Sigara, alkol,uyuşturucu ve yanlış ilaçların
kullanılması
-Aşırı derecede C vitamini almak
Türkçe
Vokaller/Ünlüler:
Kalın Ünlüler: a – ı – o - u
İnce Ünlüler: e – i – ö - ü
Düz Ünlüler: a – e – ı - i
Yuvarlak Ünlüler: o - ö – u - ü
Geniş Ünlüler: a – e – o - ö
Dar Ünlüler: ı – i – u – ü
Türkçe
Konsonantlar/Ünsüzler:
Dudak Ünsüzleri: b – f – m – p - v
Diş Ünsüzleri: c – ç – d – j – l – n – r – s –ş - t - z
Damak Ünsüzleri: g – ğ – k - y
Gırtlak Ünsüzleri: h
Sert Ünsüzler: ç – f – h – k –p – s – ş – t
Yumuşak Ünsüzler: b – c – d – g – ğ – j – k – l – m – n –
r – v – y - z
Havayı duadaklara veya dişlere sıkıştırıp patlatarak
oluşan ünsüzler: p – t – d
Ünlüleri burun köküne doğru çekerek önede tutmak için
sıkça kullanılan ünsüzler: m – n
Soluğu denetim altına almak için veye göğüs titreşimini
geliştirmek için kullanılan ün: s – v -
z
Sese çabukluk ve dayanılkılık vermek için kullanılan
ünsüzler: h
Yararlanılan Kaynaklar:
-Tülin Malkoç, Ders Notları, 2002-2006, Marmara Üniversitesi AEF Müzik Öğretmenliği Bölümü.
-Serkan Otacıoğlu, Seminer Notları, 2005 Mayıs, Marmara Ü. AEF Müzik Öğretmenliği Bölümü.
-Serkan Otacıoğlu, Seminer Notları, 2005 Mayıs, Marmara Ü. AEF Müzik Öğretmenliği Bölümü.
-Mehmet Ömür, Sesin Peşinde, Pan Yayıncılık
-Gül Sabar, Sesimiz, Pan Yayıncılık
-Ayhan Helvacı, Şarkı Söyleme Eğitimi, Ekin Yayınları
-Suna Çevik, Koro Eğitimi Ve Yönetim Teknikleri, Doruk
Yayıncılık
-Yalçın Davran, Şarkı Söyleme Sanatının Öyküsü, Evrensel
Müzik
Derleyen: Özden Çiçek
Ekim 2013 / Hannover